Sušice, 2. května 2000
ad 1) Žádost, ani spisová dokumentace (byť tak objemná) neobsahuje jediný údaj o výskytu zlomů a vývratů v I. zónách. Žadatel zatím nedoložil, že potřeba požadovaného opatření vůbec vyvstala (ačkoliv dle § 32 odst.1, písm a) zák. č. 289/95 Sb., o lesích je žadatel povinen "zjišťovat a evidovat výskyt a rozsah škodlivých činitelů ..."). Souhlas k této činnosti nelze udělit, protože správní orgán by rozhodoval bez znalosti stavu věci a zároveň ztratil jakoukoliv kontrolu nad již provedenými zásahy (viz níže, bod 3.). Rovněž by pozbyl možnost kontroly toho, zda při povolené činnosti nedochází k asanací stojících (kůrovci napadených) stromů (později již nelze zpětně rozlišit).
ad 2) Bezeškodný dovoz lapáků přímo do porostů I. zón (po přibližovacích linkách) je přípustný výhradně za použití TERRI na sněhové pokrývce. Vzledem k tomu, že sníh již na přibližovacích linkách není k dispozici, souhlas k této činnosti nemůže být udělen (v opačném případě hrozí poškození půdního povrchu).
ad 1) Žádost, ani spisová dokumentace (byť tak objemná) neobsahuje u vybraných I. zón, ani ty základní údaje - aktuální výskyt čerstvých vývratů a zlomů (je nezbytné znát atraktivní potravní zázemí pro populaci kůrovců), napadení stromů v minulosti, objevené stromy z letního rojení (ačkoliv dle § 32 odst.1, písm a) zák. č. 289/95 Sb., o lesích je žadatel povinen "zjišťovat a evidovat výskyt a rozsah škodlivých činitelů ..."). , ani rozsah dosavadních asančních opatřeních (1998, 1999). Rovněž chybí sebemenší údaj o struktuře ekosystémů. Žádost je specifikována podle jednotlivých porostních skupin, ale žádný z ůdajů poskytnutých žadatelem se k těmto porostním skupinám nevztahuje (jen taxační údaje I. zón). U některých I zón dokonce monitoring napadení kůrovcem vůbec neprobíhá (LS Srní - č. 44, LS Modrava - č. 43, LS Borová Lada - č. 94). Souhlas k této činnosti tedy nelze udělit, protože správní orgán by rozhodoval bez znalosti stavu věci a zároveň ztratil jakoukoliv kontrolu nad dosud provedenými zásahy (viz níže, bod 3.) a možnost ovlivňovat rozsah příp. zásahů. Udělení souhlasu by zablokovalo působení samořídících funkcí ekosystému, v rozporu s § 2, § 4 odst.2, § 9 odst.3 Nařízení vlády č. 163/1991 Sb., kterým se vyhlašuje NP Šumava a zároveň nastartovalo jiné destruktivní trendy (mikroklimatické změny, strukturální změny, akcelerace dalšího rozpadu větrem apod.), které mohou způsobit změny v biologické rozmanitosti, struktuře a funkci ekosystémů v rozporu s § 16 odst.1, písm.a) zák. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (dále jen "zákon"), bez příslušné výjimky podle § 43 zákona. Kromě toho by souhlas umožní zásah do biotopu chráněných druhů rostlin a živočichů, v rozporu s ustanovením § 49 a § 50 zákona, opět bez příslušné výjimky podle § 56 zákona, V neposlední řadě zničí informace o dynamice vývoje kůrovcových populacích v přírodních porostech se zastoupením smrku, o rozpadových fázích těchto porostů, dynamice přirozené obnovy a pozvolného formování a strukturace nově vznikajícího lesa (nemáme možnost jinde sledovat), což je v evidentním rozporu s vědeckým posláním NP dle § 2 Nařízení vlády č. 163/1991 Sb..
ad 2) Žádost, ani spisová dokumentace (byť tak objemná) neobsahuje jediný údaj o výskytu zlomů a vývratů ve vybraných v I. zónách. Žadatel zatím nedoložil, že potřeba požadovaného opatření povolit vůbec vyvstala (ačkoliv dle § 32 odst.1, písm a) zák. č. 289/95 Sb., o lesích je žadatel povinen "zjišťovat a evidovat výskyt a rozsah škodlivých činitelů..."). Souhlas k této činnosti rovněž nelze udělit, protože správní orgán by rozhodoval bez znalosti stavu věci a zároveň ztratil jakoukoliv kontrolu nad již provedenými zásahy (viz níže, bod 3.). Rovněž by pozbyl kontroly nad odlišením živelné a kůrovcové těžby (údaje LS je nutné přeci jen brát s rezervou) a přišel tak o možnost posuzouzení rozpadu porostů (způsobený větrem) v závislosti na předcházejích asanačních opatřeních, což je nezbytné mj. pro posouzení všech rizik, která plynou z asanace nebo ponechání samovolného vývoje.
ad 3) Udělení souhlasu, z hlediska věcného i právního, nic nebrání při dodržení následujících podmínek: a) lapáky budou dováženy pouze po pevných (asfaltových, ev. panelových) cestách, b) jako lapáky budou použity pouze vývraty z II. zón, c) lapáky budou včas asanovány/odvezeny (max. ve stadiu larvy, pak již hrozí sesterské rojení, které už nemusí proběhnout na dovezených lapácích).
ad 4) Bezeškodný dovoz lapáků přímo do porostů I. zón (po přibližovacích linkách) je přípustný výhradně za použití TERRI na sněhové pokrývce. Vzledem k tomu, že sníh již na přibližovacích linkách není k dispozici, souhlas k této činnosti nemůže být udělen (v opačném případě hrozí poškození půdního povrchu).
ad 5) Udělení souhlasu, z hlediska věcného i právního, nic nebrání. ad) 1 - 2 Správní orgán dosud nemá k dispozici objektivní a věcné vyhodnocení dosavadních zásahů v I. zónách, které by se zabývalo reálnou situaci přímo v terénu ( hodnotilo efektivitu a dopady uskutečněných opatření, východiska a rizikové faktory pro další vývoj) a má nyní rozhodnout o dalších zásazích, které samozřejmě výchozí situaci pro vyhodnocení naruší a provedení takové analýzy víceméně znemožní. Vzhledem k výše i níže uvedenému Hnutí DUHA Sušice navrhuje, v souladu s ustanovením § 33 odst.1, 2 správního řádu navrhuje doplnění * doplnit žádost u nekompletních podkladů: - taxační údaje všech porostních skupin I. zóny č. 59 (chybí některé porosty), 23, 80, 81, 83, 61, 62, 70, 69, 117, 131, - taxační údaje okolí I. zón na LS Modrava zahrnují i všechny I. zóny, takže je nezbytné tyto por. skupiny vygenerovat - těžba nahodilá a z toho kůrovcová v okolí I. zón za r. 1995 (nezbytné pro posouzení vlivu velkých kůrovcových zdrojů!!!) * doplnit žádost o dosud nezařazené (byť některé již požadované) podklady: - údaje o aktuálním množství vývratů a zlomů v jednotlivých porostních skupinách všech I. zón (evidence dle lesního zákona), - údaje o aktuálním množství aktivních stromů ve vybraných I. zónách (evidence dle lesního zákona), - kopie "Tiskopisů pro roční evidenci vyznačování kůrovcových souší v I. zóně" - "Monitoring kůrovce v I. zónách v roce 1997" (předložit tabulkové a grafické zpracování, obdobné jako je tomu u r. 1998, 1999) - numerická evidence odchytů v lapačích 1997 - 1999 (u l. zón, kde lapače byly instalovány ve více porostních skupinách předložit evidenci pro jednotlivé porostní skupiny; platí jen pro porostní skupiny kde se monitoring prováděl alaspoň 2 toky po sobě!) - údaje o zásazích (vítr, kůrovec) v jednotlivých I. zónách v letech 1998 - 1999, dle sestav LHE jednotlivých LS - skutečné vyhodnocení provedených zásahů Vyžádá-li si správní orgán doplnění podkladů je nutné, vzhledem ke lhůtě pro vydání rozhodnutí, přerušit řízení.
Je s podivem, že správní orgán dosud porušení svých pravidel neshledal. Dost výmluvně to promlouvá o jeho správní a kontrolní činnosti.
Na závěr bychom ještě rádi upozornili, že žadatel stále nesplnil podmínku č. 3 stanovenou rozhodnutím č.j. 51-Vi/408/99 ze dne 10.5.1999 v případě měsíčních odchytů v lapačích ("3. Evidence a monitoring: Uživatel lesa podá orgánu ochrany přírody do 31.1.2000 přehled instalovaných lapačů s počty odchycených kůrovců ... Údaje budou zpracovány pro jednotlivé zóny po jednotlivých měsících.)
Bohužel, časová tíseň a enormní objem spisové dokumentace, nám neumožnili vyjádřit se ke všem věcem, které považujeme před vydáním rozhodnutí za důležité až zásadní.
Z již řečeného však plyne, že Hnutí DUHA Sušice s udělením souhlasu (v plném rozsahu) zásadně n e s o u h l a s í.
za Hnutí DUHA Sušice Jiří Koreš
Kontakt: Hnutí DUHA Sušice, Na Burince 273, 342 01 Sušice, tel./fax: 0187/526487