TĚŽBA DŘEVA V NÁRODNÍM PARKU ŠUMAVA PROBÍHÁ NĚKOLIK LET V ROZPORU SE ZÁKONEM

čtvrtek 12. března 1998

Kácení kůrovcem napadených stromů v národním parku Šumava probíhá již několik let v rozporu se zákonem. Tento závěr právní analýzy Hnutí DUHA nyní potvrdily i zodpovědné úřady: ministerstvo životního prostředí a Česká inspekce životního prostředí.

Těžba na Šumavě probíhala na základě dvou rozhodnutí správy národního parku, vydaných v květnu 1995 [1], a ministerstva životního prostředí, které v červnu 1996 a opět v květnu 1997 [2] prohlásilo území za kalamitní oblast. Hnutí DUHA již dříve upozorňovalo MŽP, že všechny tyto dokumenty byly vydány v rozporu se zákonem, neboť při jejich schvalování došlo k hrubému porušení správního řádu [3].

MŽP nyní přiznalo neplatnost obou rozhodnutí správy národního parku z května 1995 pro porušení správního řádu [4]. Nezákonnost původního rozhodnutí ministerstva konstatovala Česká inspekce životního prostředí [5].

Podle právní analýzy Hnutí DUHA jsou všechna rozhodnutí neplatná navíc také proto, že před jejich schválením nebyly uděleny nezbytné výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny [6].

V národním parku Šumava tedy od roku 1995 probíhají kalamitní těžby na základě neplatných rozhodnutí. Přesto je ministerstvo životního prostředí odmítá zrušit. Hnutí DUHA je znepokojeno situací, kdy dochází k porušování zákonů s vědomím správních (Správa NPŠ, MŽP) a kontrolních (ČIŽP) úřadů.

Hnutí DUHA se nepřiklání k žádnému z krajních názorů na řešení situace, která po napadení šumavských lesů kůrovcem vznikla. Cestu striktní ochrany, která předpokládá ponechání postižených lesů bez jakéhokoli zásahu, považuje za neschůdnou. Odmítá ale i Správou zvolenou cestu nepromyšlené, razantní velkoplošné likvidace lesa na rozsáhlých plochách, která se nevyhnula ani zdravým stromům. Domnívá se, že při zásazích se musí rozhodovat jednotlivě podle situace na konkrétních lokalitách, nikoli paušálním rozhodnutím - a pochopitelně v plném souladu se zákonem.

Poznámky:
[1] Rozhodnutí Správy NP a CHKO Šumava č.j. 51-Vi/1266/95 ze dne 9.5.1996 a č.j. 21-Vi/1927/95 ze dne 26.5.1995 - souhlas Správy k těžbě kůrovcem napadených stromů
[2] Rozhodnutí Odboru ochrany lesa a půdy MŽP ČR č.j. OOLP/955/96 ze dne 10.6.1996 a č.j. OOLP/647/97 ze dne 9.5.1997
[3] Rozhodnutí Správy byla protizákonná, neboť byly zcela obejity subjekty, které mají podle zákona (Správního řádu - zákona č.97/67 Sb.) nárok na účast v řízení, zejména dotčené obce. Rozhodnutím MŽP chybí nezbytný souhlas samotné Správy. Ministerstvo tvrdí, že tento souhlas nahrazují původní (jak se nyní ukazuje, nezákonná) rozhodnutí Správy, podle nás však tuto argumentaci odmítla jako právně vadnou, nesprávná
[4] "Tím, že rozhodnutí Správy NP a CHKO Šumava ... nebyla doručena obcím na území NP jako zákonným účastníkům řízení, nemohla rozhodnutí nabýt právní moci." (dopis Územního odboru MŽP ČR v Českých Budějovicích Hnutí DUHA, 16.2.1998)
[5] Inspekce shledala, že "nahodilé těžby byly prováděny na podkladě inspekcí pro vady napadeného rozhodnutí MŽP ....ze dne 10.6.96, které bylo vydáno bez řádného souhlasu Správy podle §22 odst. 1 zákona" (rozhodnutí ČIŽP ve věci porušení zákona, 10.2.1998). Rozhodnutí o vyhlášení kalamitní oblasti v roce 1997 proběhlo stejným (podle zjištění ČIŽP tedy nezákonným) způsobem jako v roce 1996.
[6] Zákon č. 114/92 Sb. o ochraně přírody a krajiny stanovuje m.j. tzv. základní ochranné podmínky národních parků. Podle tohoto zákona není možnm v národním parku tak závažné zásahy, jako je rozsáhlá těžba dřeva, provádět bez výjimek udělených odborem ochrany přírody MŽP - například povolení změny vodního režimu, změny ve funkci ekosystému, ničení biotopů chráněných druhů rostlin a živočichů, změn dochovaného prostředí atd. Tyto výjimky ale vydány nebyly.

kontakt: Jaromír Bláha, vedoucí programu Lesy Hnutí DUHA, tel. 0203-697895, 622460 (čtvrtek od 13.00)
Jiří Koreš, Hnutí DUHA Šumava, tel. 0187-526487