Ministerstvo životního prostředí
územní odbor pro ČB oblast
Jeronýmova 1
370 01 České Budějovice

prostřednictvím

Správy NP a CHKO Šumava
1. máje 260
385 01 Vimperk

Sušice, 30. května 2000

Věc: Odvolání proti rozhodnutí Správy NP a CHKO Šumava čj. 51-Vi/378/00 ze dne 16. 5. 2000

Správa NP a CHKO Šumava vydala dne 16.5.2000 rozhodnutí o zásazích proti škůdcům a zásazích v případech vzniku mimořádných okolností a nepředvídaných škod v lesních porostech, zařazených do I. zóny ochrany přírody NP Šumava č. 124 - Trojmezná (LS Srožec, LS Plešný). Proti tomuto rozhodnutí podáváme tímto

o d v o l á n í,

a to z následujících důvodů:
1. Rozhodnutí je v rozporu se zásadou zákonnosti podle § 3 odst.1 zák. č. 71/1967 Sb., o správním řízení (dále jen "správní řád".
Udělení souhlasu k zásahům proti kůrovcům je, i v rozsahu stanoveném rozhodnutím (bod 1.), v rozporu se zákonem - zák. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (dále jen "zákon"), a jiným právním předpisem - Nařízením vlády č. 163/1991 Sb., kterým se zřizuje Národní park Šumava a stanoví podmínky jeho ochrany (dále jen "nařízení vlády"). Asanace aktivních stromů
  1. Rozpad porostů nezpomaluje, ale naopak jej výrazně urychluje, pročež je v rozporu s ustanovením § 15 odst.2 zákona.
    Za důkaz našeho tvrzení považujeme rozhodnutí Správy NP a CHKO Šumava č.j. 71-Su/287/99 ze dne 9.4.1999, podklad pro uvedené rozhodnutí (obojí zasláno v příloze našeho vyjádření ze dne 5.5.2000) a konečné rozhodnutí ÚO MŽP č.j. 810/1125/99/Br - O 30/99 ze dne 28.4.2000 (přikládáme v příloze).
  2. Odstraňuje, nikoliv obnovuje, samořídící funkce ekosystémů v rozporu s § 4 odst.2 nařízení vlády.
  3. Ničí informace důležité pro srovnání vývoje lesních ekosystémů (s převažujícím zastoupením smrku) za působení samořídících funkcí a usměrňovaných lidskou činností, což je v rozporu s naplňováním vědeckých cílů podle § 2 odst.1 nařízení vlády.
  4. Působí změny v biologické rozmanitosti, struktuře a funkci ekosystémů v rozporu s § 16 odst.1, písm. a) zákona.
    Kácení stojících stromů přináší změnu mikroklimatických podmínek, kterou následuje změna ve složení rostlinné i živočišé bioty. Rovněž podmiňuje podstatné změny ve struktuře porostů (vznik holých ploch, prolamování porostů větrem, zatraktivňování některých částí porostů pro kůrovce apod.). Oloupání kmene znemožňuje výskyt druhů žijících pod kůrou odumřelých stromů.
  5. Představuje zásah do biotopu zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů v rozporu s § 49 a § 50 zákona, protože v případě silně a kriticky ohrožených druhů napadenému rozhodnutí nepředcházelo udělení výjimky podle § 56 zákona.
    Ani správní orgán v napadeném rozhodnutí nestanovil podmínky pro zabezpečení ochrany zvláště druhů. Námitka uvedená pod písmenem e) platí i u asanace vývratů a zlomů a u vrtulníkové dopravy lapáků. Správní orgán v rozhodnutí nedoložil, že zásahy proti kůrovcům představují zachování a zlepšení přírodních poměrů, což je zákonnou podmínkou pro využití národního parku.

2. Rozhodnutí je v rozporu se zásadou součinnosti účastníků řízení podle § 3 odst.2 správní řádu.
Správní orgán nepostupoval v řízení v souladu s uvedeným ustanovením, protože
  1. Účastníci řízení nebyli seznámeni se všemi podklady rozhodnutí, v rozporu s § 33 ods.2 správního řádu.
    Správní orgán např. neseznámil účastníky řízení s doplněním podkladů o vyjádření Ekologického právního servisu Brno z 27.4.2000 a několik vyjádření Hnutí Duha Sušice, která přinášela řadu návrhů na doplnění žádosti (na jejich základě byla žádost později skutečně doplněna) a některá závažná zjištění (rozpory v podkladech, protiprávní činnost žadatele, doklad o negativním vlivu asanačních zásahů na příkladu NPR Černé a Čertovo jezero).
  2. Správní orgán se nezabýval řadou návrhů a požadavků účastníka řízení. Hnutí DUHA Sušice v průběhu správního řízení vzneslo celkem 19 (slovy devatenáct) návrhů na doplnění žádosti (některé z nich opakovaně) - 16-ti (slovy šestnácti) z nich nebylo vyhověno, aniž by se správní orgán s těmito návrhy nějak vypořádal. Zároveň se správní orgán nevypořádal s našimi věcými připomínkami.
  3. Správní orgán uskutečnil místní šetření, bez vědomí účastníků řízení. Kvůli místnímu šetření byla prodloužena lhůta pro vydání rozhodnutí (viz dopis ÚO MŽP č.j. 510/24/2000/Br z 4.5.2000). Účastníci řízení však nebyli k tomuto šetření přizváni, aniž by správní orgán tento postup zdůvodnil či vysvětlil. Zvláště, když se jednalo o šetření, které mělo zřejmě klíčový vliv na rozhodnutí celé věci (viz bod B rozhodnutí).

3. Rozhodnutí je v rozporu se zásadou materiální pravdy podle § 3 odst.4 správní řádu.
Správní orgán nevychází ze spolehlivě zjištěného stavu věci, což dosvědčuje m.j. to, že:
- povoluje asanaci v "pufrační zóně" (bod 1. rozhodnutí) bez jediného údaje o výskytu vývratů či zlomů i bez jediného údaje o rozsahu napadení vymezeného pásu (aktuální výskyt napadených stromů, rozsah napadení v předchozích letech) a bez dalších potřebných údajů (provedená asanace v letech 1998 - 1999). Nebyla tedy doložena nezbytnost pufrační zóny, protože správnímu orgánu není nic známo o výskytu kůrovců v blízkosti státních hranic se SRN a Rakouskem.

4. Správní orgán bezdůvodně vyloučil odkladný účinek odvolání
Správní orgán nezdůvodnil naléhavost, která vyžaduje vyloučení odkladného účinku odvolání. V rozporu s § 55 odst.2 správního řádu není specifikován obecný zájem, ani nenahraditelná újma, kterou utrpí sousední státy, protože jiná možnost v daném případě nepřichází v úvahu (žádný z účastníků řízení odkladem výkonu rozhodnutí neutrpí újmu).

5. Námitky k některým podmínkám rozhodnutí
  1. Rozhodnutí stanovuje nedodržitelné podmínky:
  2. Rozhodnutí stanovuje protiprávní podmínku:
  3. Rozhodnutí obashuje protiprávní změnu jiného rozhodnutí:

8. Námitky k jednotlivým úvahám správního orgánu (viz odůvodnění rozhodnutí):


Vzhledem k výše uvedenému, nesouladu s právními předpisy a poškozením procesních práv účastníků řízení v průběhu projednávání a rozhodování věci, navrhujeme, aby odvolací orgán napadené rozhodnutí

z r u š i l.

za Hnutí DUHA Sušice
Jiří Koreš


Příloha: - rozhodnutí ÚO MŽP č.j. 810/1125/99/Br - O 30/99

Kontakt: Hnutí DUHA Šumava, Na Burince 273, 342 01 Sušice, tel/fax: 0187/526487