Ministerstvo životního prostředí
územní odbor pro ČB oblast
Žižkova 1
370 21 České Budějovice

prostřednictvím

Správy NP a CHKO Šumava
1. máje 260
385 01 Vimperk


Sušice, 25. května 2000

Věc: Odvolání proti rozhodnutí Správy NP a CHKO Šumava čj. 51-Vi/377/00 ze dne 5. 5. 2000

Správa NP a CHKO Šumava vydala dne 5.5.2000 rozhodnutí o zásazích proti škůdcům a zásazích v případech vzniku mimořádných okolností a nepředvídaných škod v lesních porostech, zařazených do I. zóny ochrany přírody NP Šumava. Proti tomuto rozhodnutí podáváme tímto

o d v o l á n í,


a to z následujících důvodů:

1. Rozhodnutí je v rozporu se zásadou zákonnosti podle § 3 odst.1 zák. č. 71/1967 Sb., o správním řízení (dále jen "správní řád").
Udělení souhlasu k zásahům proti kůrovcům je v rozsahu stanoveném rozhodnutím (bod 1., písm. c) v rozporu se zákonem - zák. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (dále jen "zákon"), a jiným právním předpisem - Nařízením vlády č. 163/1991 Sb., kterým se zřizuje Národní park Šumava a stanoví podmínky jeho ochrany (dále jen "nařízení vlády"). Kácení aktivních stromů
  1. Rozpad porostů nezpomaluje, ale naopak jej výrazně urychluje, pročež je v rozporu s ustanovením § 15 odst.2 zákona.
    Za důkaz našeho tvrzení považujeme rozhodnutí Správy NP a CHKO Šumava č.j. 71-Su/287/99 ze dne 9.4.1999, podklad pro uvedené rozhodnutí (obojí zasláno v příloze našeho vyjádření ze dne 5.5.2000) a konečné rozhodnutí ÚO MŽP č.j. 810/1125/99/Br - O 30/99 ze dne 28.4.2000 (přikládáme v příloze).
  2. Odstraňuje, nikoliv obnovuje, samořídící funkce ekosystémů v rozporu s § 4 odst.2 nařízení vlády.
  3. Ničí informace důležité pro srovnání vývoje lesních ekosystémů (s převažujícím zastoupením smrku) za působení samořídících funkcí a usměrňovaných lidskou činností, což je v rozporu s naplňováním vědeckých cílů podle § 2 odst.1 nařízení vlády
  4. Působí změny v biologické rozmanitosti, struktuře a funkci ekosystémů v rozporu s § 16 odst.1, písm. a) zákona.
    Kácení přináší změnu mikroklimatických podmínek, kterou následuje změna ve složení rostlinné i živočišé bioty. Rovněž podmiňuje podstatné změny ve struktuře porostů (vznik holých ploch, prolamování porostů větrem, zatraktivňování některých částí porostů pro kůrovce apod.). Oloupání kmene znemožňuje výskyt druhů žijících pod kůrou odumřelých stromů.
  5. Představuje zásah do biotopu zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů v rozporu s § 49 a § 50 zákona, protože v případě silně a kriticky ohrožených druhů napadenému rozhodnutí nepředcházelo udělení výjimky podle § 56 zákona.
Správní orgán v rozhodnutí nedoložil, že zásahy proti kůrovcům představují zachování a zlepšení přírodních poměrů, což je zákonnou podmínkou pro využití národního parku.

2. Rozhodnutí je v rozporu se zásadou součinnosti účastníků řízení podle § 3 odst.2 správní řádu. Správní orgán nepostupoval v řízení v souladu s uvedeným ustanovením, protože
  1. Účastníci řízení nebyli seznámeni se všemi podklady rozhodnutí, v rozporu s § 33 ods.2 správního řádu.
    Správní orgán např. neseznámil účastníky řízení s doplněním podkladů o několik vyjádření Hnutí Duha Sušice, která přinášela řadu návrhů na doplnění žádosti (na jejich základě byla žádost později skutečně doplněna) a některá závažná zjištění (rozpory v podkladech, protiprávní činnost žadatele, doklad o negativním vlivu asanačních zásahů na příkladu NPR Černé a Čertovo jezero).
  2. Správní orgán se nezabýval řadou návrhů a požadavků účastníka řízení.
    Hnutí DUHA Sušice v průběhu správního řízení vzneslo celkem 18 (slovy osmnáct) návrhů na doplnění žádosti (některé z nich opakovaně) - 12-ti (slovy dvanácti) z nich nebylo vyhověno, aniž by se správní orgán s těmito návrhy nějak vypořádal. Zároveň jsme vznesli 10 (slovy 10) připomínek - 2 (slovy dvě) z nich správní orgán neakceptoval, ani se s nimi jinak nevypořádal.


3. Rozhodnutí je v rozporu se zásadou materiální pravdy podle § 3 odst.4 správní řádu.
Správní orgán nevychází ze spolehlivě zjištěného stavu věci, což dosvědčuje m.j. to, že:
  1. Povoluje asanaci (bod 1. b rozhodnutí) bez jediného údaje o výskytu vývratů či zlomů v I. zónách a bez dalších potřebných údajů (aktuální rozsah napadení v postižených porostech, rozsah napadení v předchozích letech apod.)
  2. Povoluje asanaci v konkrétních porostních skupinách vybraných I. zón (bod 1. c rozhodnutí) bez jediného údaje o rozsahu jejich napadení (aktuální výskyt napadených stromů, rozsah napadení v předchozích letech) a bez dalších potřebných údajů (provedená asanace v letech 1998 - 1999, asanace v blízkém okolí)
  3. Povoluje asanaci v částech I. zón, kde vůbec neprobíhá monitoring kůrovce (tzn. že podklad pro rozhodnutí neobsahuje ani souhrnný údaj o rozsahu napadení) - č. 44 (LS Srní), č. 43 (LS Modrava), č. 94 (LS Borová Lada)
  4. Povoluje asanaci v porostních skupinách, které představují mlaziny a mladé porosty (do 59 let věku podle LHP) či porostní skupině kde smrk nedosahuje ani 20% zastoupení:
    LS Železná Ruda - č. 19 = 32,01 ha (7A1, 7A2, 7A3, 7A4, 9A1, 10C1, 10C2, 10C3, 10C4, 11A1, 16D1, 10C3)
    LS Srní - č. 45 = 0,45 ha(11A2)
    LS Modrava - č. 44 = 6,69 ha (57C2, 57D3, 66B3, 69B2, 71C2)
    č. 55 = 0,4 ha (46B4, 46B5)
    č. 60 = 0,19 (49B4)
    č. 64 = 0,64 (38D3)
    LS Kvilda - č. 59 = 1,08 (64F2)
    LS Stožec - č. 118 = 7,57 ha (40C10 )
  5. Povoluje asanaci v I. zónách, kde rozsah napadení poklesl samovolně (bez asance) na mininimum - např. zóna č. 19 (LS Prášily), 30 (LS Srní), 63 (LS Modrava), 108 (LS České Žleby), což lze zjistit i ze souhrnných údajů poskytnutých žadatelem.


4. Správní řízení probíhalo v rozporu se zásadou rovnosti účastníků řízení podle § 4 odst.2 správní řádu.
Byť mají všichni účastníci v řízení rovná procesní práva, pak z rozhodnutí a některých úkonů správního orgánu je zřejmé, že rovnost účastníků byla porušována.
  1. Vyjádření účastníků řízení nemají u správního orgánu stejnou váhu.
    Účastník řízení (žadatel) tvrdí, že "něco" jednoznačně vyplynulo (viz žádost z 1.2.2000), ale na podporu svých tvrzení nepředkládá žádné důkazy jak vyžaduje § 34 odst.3 správního řádu ("účastník řízení je povinnen navrhnout na podporu svých tvrzení důkazy"). Správní orgán to akceptuje a stačí mu to jako podklad pro vydání rozhodnutí ("žádost byla zdůvodněna ...", viz rozhodnutí na str. 5). Zatímco návrhy a připomínky Hnutí DUHA Sušice (viz odůvodnění rozhodnutí) jsou buďto odmítnuty nebo nejsou vůbec zmíněny (viz bod 2. b) tohoto odvolání).
  2. Správní orgán ponechává na libovůli žadatele v jakém rozsahu doplní žádost.
    Hnutí DUHA Sušice navrhne doplnění žádostí o konkrétní podklady (viz dopis z 24.3.2000). Správní orgán následně toto vyjádření poskytne žadateli - žádá o doplnění žádostí (bez specifikace) a vyjádření k uvedeným požadavkům (viz dopis č.j. 51-Vi/881,882/00 z 28.3.2000). Hnutí DUHA Sušice zopakuje svůj návrh na doplnění žádosti a na podporu svých požadavků uvede m.j. konkrétní důkazy o podivných rozporech v předkládaných podkladech (viz dopis z 5.4.2000). Správní orgán vyjádření opět poskytne žadateli - žádá o doplnění žádosti (s částečnou specifikací) a vyjádření k rozporům (viz dopis č.j. 51-Vi/1020/00 z 6.4.2000). Žadatel požadavky účastníka řízení zpochybňuje ("Akcent na detail... vede k zastírání podstaty problému a k odvádění pozornosti"; "Požadavky ... výrazně přesahují míru potřebnou pro kvalifikované rozhodování v dané věci";"... pouhým odváděním pozornosti od podstaty problému" - viz vyjádření ze 7.4.2000; "... akcentování detailu ze strany Hnutí DUHA je nesprávné a odvádí pozornost od jádra problému"; "Rozdíly... na které poukazuje Hnutí DUHA ... jsou pro výsledek rozhodovacího procesu zcela nevýznamné!"; "Zpochybňování..., svědčí o hlubokém nepochopení problematiky"; "Rozdíly uvedené Hnutím DUHA ... jsou ... zcela bezvýznamné" - viz vyjádření z 10.4.2000), ale nakonec sám určí v jaké podobě bude žádost doplněna
    - upravením požadovaných podkladů ("... data agregována na úroveň lesních oddělení" - viz vyjádření ze 7.4.2000)
    - poskytnutím neúplných podkladů (např. údaje o těžbách v okolí II. zón až od r. 1996)
    - záměnou požadovaných podkladů za jiné ((např. místo kopií podrobných "Tiskopisů ..." poskytne kopie souhrných "Sumářů ...")
    - neposkytnutím požadovaných podkladů (např. neposkytl evidenci provedených zásahů v I. zónách dle sestav LHE jednotlivých LS).
    Správní orgán se oprávněností požadavků, neúplným doplněním žádosti ani konkrétními zjištěními nezabýval, ačkoliv pouze jemu přísluší podle § 34 odst.4 správního řadu provádění důkazů. Protichůdná tvrzení účastníků ani nekonfrontoval se skutečností (všechny potřebné podklady byly obsaženy ve spisové dokumentaci). Aby se v odůvodnění rozhodnutí vypořádal se zjištěními Hnutí DUHA Sušice převezme dokonce repliku žadatele (viz odůvodnění rozhodnutí).


5. Projednávání a rozhodování věci prováděli pracovníci správního orgánu, u nichž lze mít pochybnost o jejich nepodjatosti podle § 9 odst.1 správního řádu.
Za podjatost považujeme takový vztah pracovníka správního orgánu k účastníkovi řízení, který může vyvolat pochybnosti o objektivitě projednávání a rozhodování věci. Existuje-li takový vztah, pak je dán důvod pro vyloučení pracovníka správního orgánu, aniž by existence podjatosti byla prokázána. Takový poměr pracovníka správního orgánu představuje např. přímé pracovní podřízení účastníkovi řízení. V případě pracovníků správního orgánu (útvaru státní správy, který je orgánem ochrany přírody dle § 75 zákona) - ing. J. Martanové a ing. R. Tomana - trváme na pochybnosti o jejich nepodjatosti. Účastníkem řízení, o jehož žádosti se v řízení rozhoduje, je Správa NP a CHKO Šumava a oba zmínění pracovníci správního orgánu jsou vůči tomuto účastníkovi v pracovním poměru. Oprávněn jednat (přebírat písemnosti, odvolávat se apod.) za účastníka řízení je statutární zástupce Správy ing. I. Žlábek, který svým rozhodnutím č.j. 99-Vi/1347/00 ze dne 5.5.2000, dle našeho názoru, podjatost dokazuje - ačkoliv není oprávněn rozhodovat o námitce podjatosti, přesto tak činí a navíc uvádí, že vedoucí správního orgánu je přímo podřízen řediteli Správy NP a CHKO Šumava ("... vedoucí útvaru státní správy je jmenován a odvoláván ředitelem Správy Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava...") a pracovník správního orgánu je zase přímo podřízen vedoucímu správního orgánu ("Ing. Roman Toman jako pracovník útvaru státní správy není pracovně podřízen řediteli ..., ale pouze vedoucí útvaru státní správy.").
Rozhodnutí č.j. 99-Vi/1347/00 ze dne 5.5.2000 je nezákonné, protože pracovník správního orgánu oznámil skutečnosti nasvědčující o jeho vyloučení v rozporu s § 11 odst.1 správního řádu, takže následující rozhodnutí č.j. 99-Vi/1347/00 ze dne 5.5.2000 bylo vydáno v rozporu s § 12 odst.1 správního řádu orgánem k tomu nepříslušným. Došlo tak k porušení § 3 odst.1 a § 46 správního řádu, protože o vyloučení pracovníků správního orgánu měl rozhodnout v případě ing. J. Martanové vedoucí nadřízeného správního orgánu (viz § 11 odst.1 správního řádu - "vedoucí správního orgánu to oznámí vedoucímu nadřízeného správního orgánu") a v případě ing. R. Tomana vedoucí správního orgánu (viz § 11 odst.1 správního řádu - "oznámí to neprodleně svému nejblíže nadřízenému vedoucímu").

6. Správní orgán bezdůvodně vyloučil odkladný účinek odvolání
Správní orgán nezdůvodnil naléhavost, která vyžaduje vyloučení odkladného účinku odvolání. V rozporu s § 55 odst.2 správního řádu není specifikován obecný zájem, který takové opatření vyžaduje, protože jiný důvod v daném případě nepřichází v úvahu (žádný z účastníků řízení odkladem výkonu rozhodnutí neutrpí nenahraditelnou újmu).

7. Námitky k některým podmínkám rozhodnutí
  1. Rozhodnutí stanovuje nedodržitelné podmínky:
  2. Rozhodnutí stanovuje protiprávní podmínku:
  3. Rozhodnutí obashuje protiprávní změnu jiného rozhodnutí:

8. Námitky k jednotlivým úvahám správního orgánu (viz odůvodnění rozhodnutí):


Vzhledem k výše uvedeným poškozením práv účastníků řízení navrhujeme, aby odvolací orgán napadené rozhodnutí
z r u š i l.

za Hnutí DUHA Sušice
Jiří Koreš

Příloha: - rozhodnutí ÚO MŽP č.j. 810/1125/99/Br - O 30/99
  - tabulka č. 4

Kontakt: Hnutí DUHA Šumava, Na Burince 273, 342 01 Sušice, tel/fax: 0187/526487




Příloha - Tabulka č. 4
ROZPORY V ROZSAHU ASANACE V I. ZÓNÁCH V ROCE 1999 - LS MODRAVA
A = provedená asanace
   - "Zásahy v I. zónách za rok 1999", zpracovali ing. Nožička a ing. Juha), pozn.: zaokrouhleno
B = provedená asanace
   - údaje z LHE 1999, zpracoval J. Koreš), pozn.: zaokrouhleno
ZÓNA č. A S A N A C E 1 9 9 9 (m3)
  v í t r k ů r o v e c
 A B A B
43 19 19 nepovolena
44 1.436 1.254 562 562
49 - 131 nepovolena
50 - 51 nepovolena
51 - 11 nepovolena
52 - 5 nepovolena
55 0 0 218 218
56 0 0 554 532
60 152 146 137 137
61 20 20 0 0
62 0 0 0 0
63 0 0 0 0
64 0 0 24 24
65 77 55 0 0
67 - 22 nepovolena
70 5 5 0 0
71 42 42 52 52
72 31 7 41 41
74 - 24 nepovolena
Celkem 1.782 1.773 1.588 1.566

Celkem A = 3.370 Celkem B = 3.339
- = neuvedeno
Pozn.: Měli jsme možnost konfrontovat údaje pouze u LS Modrava.



Ministerstvo životního prostředí
územní odbor pro ČB oblast
Jeronýmova 1
370 01 České Budějovice

prostřednictvím

Správy NP a CHKO Šumava
1. máje 260
385 01 Vimperk

Sušice, 30. května 2000

Věc: Oprava odvolání proti rozhodnutí Správy NP a CHKO Šumava čj. 51-Vi/377/00 ze dne 5. 5. 2000

Hnutí DUHA Sušice dne 25.5.2000 odeslalo ÚO MŽP (cestou Správy NP a CHKO Šumava) odvolání proti rozhodnutí Správy NP a CHKOŠ o zásazích proti škůdcům a zásazích v případech vzniku mimořádných okolností a nepředvídaných škod v lesních porostech, zařazených do I. zóny ochrany přírody NP Šumava.
Při psaní zmíněného odvolání bylo přehlédnuto nedokončení jedné věty, které působí jistou nesrozumitelnost jednoho z uvedených důvodů odvolání. Touto formou ji dodatečně opravujeme a omlováme se za naši nepozornost. Správně má věta v bodě 4. b) znít následovně:
b) Správní orgán ponechává na libovůli žadatele v jakém rozsahu doplní žádost, zatímco návrhy účastníka řízení jsou správním orgánem pomíjeny.
za Hnutí DUHA Sušice

Jiří Koreš


Kontakt: Hnutí DUHA Šumava, Na Burince 273, 342 01 Sušice,
tel/fax: 0187/526487