Stanovisko Hnutí Duha k návrhu Správy Národního Parku Šumava
rozšířit asanaci stromů napadených kůrovcem i do 1. zón národního parku
Hnutí DUHA považuje neustálé zpochybňování existence bezzásahových
ploch v národním parku za projev nekoncepčnosti vedení resortu ochrany
přírody. Diskuse by měla být vedena ne o prvních zónách, ale o diferencovaném
postupu proti kůrovci v zónách druhých. Tam se Hnutí DUHA nepřiklání k
žádnému z krajních názorů na řešení situace. Cestu striktní ochrany druhých
zón, která předpokládá ponechání postižených lesů bez jakéhokoli zásahu,
považuje za neschůdnou. Odmítá ale i Správou NPŠ zvolenou cestu nepromyšlené,
razantní velkoplošné likvidace lesa na rozsáhlých plochách, která přináší
větší devastaci lesních ekosystémů než samotný žír kůrovce. Domnívá se,
že při zásazích se musí rozhodovat jednotlivě podle situace na konkrétních
lokalitách, nikoli paušálním rozhodnutím - a pochopitelně v plném souladu
se zákonem. Nedotknutelnost prvních zón by přitom měla být východiskem
managementu národního parku.
Hnutí DUHA nesouhlasí s porušením bezzásahového režimu 1. zón NPŠ z
těchto důvodů:
1) Zpochybnění smyslu existence prvních zón
Posláním národního parku je m.j. uchování a sledování přírodních procesů.
Plocha ponechaná bez lidských zásahů je v Národním parku Šumava velmi malá
ve srovnání s ostatními evropskými národními parky - jedná se o tzv. 1.zóny,
které představují pouhých 13% celkové rozlohy NPŠ/1/. Hnutí DUHA je přesvědčeno,
že zachování bezzásahového režimu na těchto plochách je důležité pro poznání
přirozeného vývoje ekosystémů (byť v minulosti člověkem ovlivněných). Dosavadní
výzkum těchto ploch v NP Šumava považuje Hnutí DUHA za zcela nedostatečný.
2) Absence odborných podkladů
Správa NPŠ žádá povolit asanaci v 1.zónách národního parku, aniž by
vyhodnotila efektivitu zásahů v zónách druhých. Vychází z předpokladu,
že asanací je možné zachránit zbývající nenapadené zbytky 1.zón (a zón
druhých - to však už staví na hlavu smysl zonace). Chybí přitom elementární
údaje, které by by zhodnotily schopnost či neschopnost samoregulace v jednotlivých
lokalitách - tzn. zejm. vyjádření účinnosti jednotlivých faktorů, které
se při regulaci početnosti kůrovce uplatňují/2/.
3) Riziko selhání asanačních zásahů
O průběhu gradace lýkožrouta ve druhých zónách jsou k disposici jen
velmi hrubá data. I ta však platnost dogmatu o úspěšnosti asanace nepotvrzují.
O úspěšném asanačním zásahu lze hovořit tehdy, když jeho realizací v časově
omezené době (max. 1 rok) dojde k výraznému snížení velikosti populace
kůrovce. Jinými slovy, že zabrání vylétávání dospělých kůrovců z napadených
stromů. K tomu v NPŠ zjevně nedošlo, vzhledem rozsahu kalamity ani dojít
nemohlo. Po změně vedení Správy NPŠ v roce 1994 i při uplatnění razantních
asanačních opatření pokračoval vzestup gradace až do jejího vyvrcholení
před deštivým obdobím v roce 1997.
Nebylo ve fyzických silách Správy NPŠ ohlídat tak rozsáhlé kalamitní
území (které si sama stanovila), asanovat včas všechny napadené stromy
a eliminovat selhání lidského faktoru (zapomínání lapáků i pokácených stromů,
těžaři se nevraceli pro znovunapadené stromy v porostních stěnách i jednotlivé,
kůrovec masivně vylétával na skládkách dřeva). Živelná asanace gradaci
lýkožrouta paradoxně prodloužila, neboť jeho rozmnožování rychle a účinně
neomezila a přitom zbrzdila nástup jejího vrcholu. Připuštění takové praxe
i v 1.zónách je nezodpovědný hazard (ostatně byl i v zónách druhých).
4) Možnost ohrožení prvních zón asanačními zásahy
Další osud kůrovcové kalamity je za všech okolností nevyzpytatelný.
Asanační zásahy mohou být zbytečné - nemusí totiž znamenat záchranu dosud
nenapadených zbytků prvních zón, v některých případech tomu může být dokonce
naopak. Dojde-li např. k další periodě sucha, které kůrovci vyhovuje a
smrky oslabuje, bude ohrožení 1.zón zvýšeným stavem kůrovce pokračovat
i v dalších letech. To bude znamenat opět další kácení, které může vést
v k postupné likvidaci chráněných porostů.
5) Nezákonnost
Povolení asanačních zásahů by znamenalo porušení platných zákonů. Dikce
nařízení vlády č. 163/91 Sb., kterým se zřizuje Národní park Šumava a stanoví
podmínky jeho ochrany, totiž kácení kůrovcem napadených stromů v 1. zách
nepřipouští.
Ministerstvo životního prostředí by také muselo vydat a řádně zdůvodnit
příslušné výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny.
V Českých Budějovicích dne 9.4.1999
Jaromír Bláha,
vedoucí programu Lesy Hnutí DUHA
[1] Pro srovnání rozloha 1.zón v NP Bavorský les (Německo) je 40% parku,
v Bialowieskim NP (Polsko) 45% parku, v NP Berchtesgaden (Německo) 67%
parku, v NP Triglav (Slovinsko) 66% rozlohy parku. Průměrná velikost prvních
zón středoevropských národních parků je 52,4%.
[2] Jedná se především o vitalitu porostů, míru antropogenní zátěže,
množství srážek a průběh teplot v posledních měsících, míru uplatnění bakteriálních
a parazitárních infekcí kůrovce, početnost populací jeho přirozených nepřátel,
zejm. dravého a cizopasného hmyzu a vliv ostatních abiotických faktorů
prostředí.