Šumavská Hlava XXII
Stručně řečeno, stabilita společenstva
jako taková vlastně neexistuje. Jde o vlastnost, která se mění v závislosti
na typu sledovaného společenstva a povaze jeho narušení.
Begon, Harper a Townsend
1997, Ekologie - jedinci, populace, společenstva (české vydání, str. 815)
Ochrana systémů ekologické stability je
povinností všech vlastníků a uživatelů pozemků tvořících jeho základ; jeho
vytváření je veřejným zájem, na kterém se podílejí vlastníci pozemků, obce
i stát.
Zákon 114/91 Sb. O ochraně
přírody a krajiny p. 4 odst. 1
Prvý citát charakterizuje stav ekologické vědy někdy od 70. let, druhý
dobré úmysly českých legislativců let devadesátých. Navzájem si oba protiřečí.
V ekologickém zákonodárství se najde spousta věcí, které si protiřečí se
stavem poznání své doby, aniž by se nad tím někdo pohoršoval. Problémy
nastanou, jakmile se zastaralé vědecké koncepce začnou užívat k prosazení
činností, jež nemají s původním záměrem zákonodárce pranic společného.
Nezneužívají je pochopitelně ti, kdo je v
dobré víře do zákonů prosadili, ale pevně semknuté zájmové skupiny jejich
odpůrců. Pikantní a současně smutné je, že ekologičtí normotvůrci se ve
chvíli, kdy jim jejich protivníci kradou zamilovaná hesla a koncepce, nedovedou
bránit. Museli by se totiž vzdát myšlenkového
světa, v němž vyrůstali, a přiznat si nepoučenost a naivitu. Pak nastávají
důvěrně známé situace: znesvářené zájmové skupiny nazývají různé věci stejnými
jmény, tutlají své sváry před veřejností i samy před sebou, a všeobecně
mlží. Během krizí se ovšem rozhoduje dle přání mocnější a méně naivní strany,
jež na problémech okolo životního prostředí pouze parazituje a sama před
sebou se za to nestydí.
Jednou z takových zastaralých koncepcí
je v diskusích o životním prostředí i pojem "ekologické stability". Pokusím
se ukázat, že se jedná o termín, který se bytostně nehodí k podepření zákonné
ochrany životního prostředí, tím spíše ne ochrany přírody. A že není náhoda,
když se jím ohánějí zájmové skupiny, jimž spíše než o přírodu
jde o finanční a mocenské zisky. Jako příklad mi poslouží současný (faktický)
zánik Šumavského Národního Parku.
Stabilita
Na jakousi stabilitu, tj. neměnnost aktuálního
(či projektovaného) stavu přírody a světa, věřil již Platón; souvisela
s jeho systémem idejí. I mnozí přírodomilci dávných časů by jistě přísahali
na existenci "rovnováhy v přírodě". J.J. Rousseau, G. White, C. Linné nebo
H.D. Thoreau měli přírodu rádi, a ať v ní hledali obraz Božího díla nebo
dokonalý model společnosti, viděli ji takovou,
jakou si ji vidět přáli, tj. vznešenou, stálou a neměnnou. Tento estetizující
pohled přetrval mezi přírodovědci navzdory ráně, kterou mu zasadila Darwinova
evoluční teorie: lidé velice lpí na svých emocích.
Prvým ekologům byla rovnováha v přírodě
natolik svatá, že ji povýšili na axiom dalších bádání. Přitom se jednalo
o představu dost kontroverzní: jak mohou být společenstva organismů dlouhodobě
stabilní, jestliže organismy samy bez ustání bojují o přežití, a v tomto
boji některé druhy občas vyhynou, odstěhují
se, nebo změní svou ekologickou niku? Tento rozpor se neomezoval jen na
ekologii. Hlavně v německém (a tedy i českém) prostředí byl svého času
v oblíben biologický idealismus, mnohomluvná syntéza dobové metafyziky
a romantické fascinace přírodou, který
si liboval v hledání, popisování a škatulkování archetypálních forem živého
světa. A populární výklad evoluce jako procesu v zásadě progresivního se
s biologickým idealismem dobře snesl. Ne náhodou byl takový Ernst Haeckel
současně propagátorem Darwinovy teorie,
hledačem archetypálních prazvířat, vynálezcem pojmu ekologie, ctitelem
německé venkovské krajiny a zapáleným eugenikem. Rovněž ne náhodou vzniklo
právě v prostředí německé idealistické přírodovědy jak evropské lesnictví,
jehož cílem je mj. pěstování a ochrana
ideálních lesů, tak kontinentální fytocenologie, nauka o neměnných a ideálních
"společenstvech". Ideální tvary živého světa, plavý árijec coby vrchol
evoluce a stabilní "společenstvo" coby vrchol ekologické sukcese - to vše
patří k myšlenkovému světu přírodovědy
minulého století.
Láska ke stabilitě měla v ekologii dlouhý
dech. Bezprostředně s ní souvisí klimaxová teorie, kdysi populární představa,
že nebýt lidské činnosti, společenstva organismů by se sama zorganizovala
do - co do diverzity a efektivity - nejdokonalejší možné podoby. Teorie
se záhy rozmělnila, neboť ekosystémy, jež by se podle ní chovaly (byly
by druhově bohaté, dlouhověké a neměnné) nemohl nikdo najít. Matematicky
orientovaní ekologové 40.-50. let přišli se svou troškou do
mlýna hypotézou o větší stabilitě druhově bohatých společenstev. Klimaxová
teorie a "diverzita-stabilita", dva zbožné sny ekologických teoretiků,
pak splynuly s "termodynamickou" ekologií 60. let, kterou čeští čtenáři
znají z kdysi oblíbené Odumovy učebnice
(nebo ze středoškolských učebnic, kam s třicetiletým zpožděním pronikla).
Sepětí diverzity a stability bylo sympatické rodícímu se hnutí za ochranu
životního prostředí: nabízelo mu snadno pochopitelné, a přitom skoro "vědecké"
zdůvodnění jeho existence. Není divu,
že se stalo jeho kanónem a že proniklo i do (nejen českých) zákonů o ochraně
přírody.
Šumava
O tom, že "ekologická stabilita" je věcí
veskrze mysteriózní, se mezi řádky píše v každé lesnické učebnici. Ví to
i Vladimír Zatloukal, náměstek ředitele Šumavského "etiketního parku",
jehož studie o současné kůrovcové kalamitě byla jedním z podkladů - nyní
již historického - rozhodnutí ministra Kužvarta pokračovat v asanaci kůrovcové
kalamity a rozšířit těžbu i do prvních zón parku. Zatloukal správně
píše, že středoevropské lesy prodělávají "malý vývojový cyklus", který
"nevede k destrukci horních stromových pater na velkých plochách". Současně
však jak Zatloukal, tak např. Česká lesnická společnost ve svém "Prohlášení
ke kůrovcové kalamitě", přiznávají,
že existují "určité odchylky v lesích severských". Tam bývá růst lesa zhusta
přerušen katastrofickým narušením na velké ploše. Může je způsobit vítr,
klimatické výkyvy, požáry, nebo právě hmyzí škůdci. Po katastrofách nastupují
"slunné dřeviny s melioračními a zpevňujícími
účinky", postupně dorůstající les tyto dřeviny časem nahradí. Až sem správně.
Nyní si připomeňme, že letos schválené a prováděné "asanace" v prvních
zónách se týkaly nejvyšších poloh Šumavy, tedy horských lesů. Aby je prosadil,
neváhal Zatloukal spáchat klasický
příklad chybné dedukce. "Velkoplošné kolapsy závěrečných vývojových stádií,
vyskytující se v severských lesích… nebyly ani v přírodních horských lesích
střední Evropy běžné," napsal ve své studii. Přitom šumavské horské lesy
sdílejí s lesy severní Evropy téměř vše, počtem mrazových dní počínaje
a druhovým složením konče. Takže: zatímco severské jehličnaté lesy stabilní
nejsou a středoevropské listnaté lesy stabilní jsou, horské lesy střední
Evropy stabilní - mají být. V opačném případě nemají nárok na zařazení
do 1. zón parku a zasluhují si "stabilizovat" všemi prostředky, nejlépe
ovšem vykácet.
Triumfem, kterým se Zatloukal & spol.
ohánějí, kdykoli argumentují ve prospěch kůrovcových těžeb, je "zkušenost
lesníka". Nic jiného jim ani nezbývá. O vývoji lesních ekosystémů mírného
pásu, ať pralesů nebo lesů ponechaných přírodnímu vývoji, totiž prakticky
nic nevíme. Ač to možná zní překvapivě, evropské lesy se dosud vzpamatovávají
z posledního zalednění, takže ani netušíme, jaký by
mohl být jejich "cílový stav". Přirozená narušení různí intenzity postihují
lesy mírného pásu průměrně jednou za 70 let, což jim nutně brání dosáhnout
- jakkoli definované - "autoregulace". O lesích Šumavy víme přinejmenším
to, že k jejich velkoplošným narušením
docházelo již ve 12. Století (!), tedy odnepaměti. První kalamita, kterou
zaručeně zavinil kůrovec, se odehrála ve 20. letech 18. století. Ty dřívější
neměl kdo zaznamenat, v pohraničních hvozdech mnoho kronikářů nežilo a
těch pár, kteří se našli, jako na potvoru
nestudovali lesnickou entomologii. Díky čemuž může Zatloukal s klidným
svědomím označovat i větrné kalamity za "antropicky podmíněné". Předtím
se ale - v souladu s duchem doby - zmíní o "globálním oteplování" a zaštítí
se principem předběžné opatrnosti".
V jeho zmatečné argumentaci "zkušeného
lesníka" lze vysledovat dvě obsedantní myšlenky: středoevropskou lásku
ke korporativnímu státu, v němž se každý stará o to, čemu rozumí (a ostatním
do toho nic není), jakož i německo-romantický obraz ideálního lesa, kterému
rozumí (jak jinak) právě lesník. Čímž jsme se dostali zpátky k přírodní
rovnováze a Platónovi. Lesníci, kteří podle středoevropské tradice jako
jediní "rozumí" lesům, neváhají kádrovat porosty v národních parcích, poněkud
svévolně je dělí na lesy schopné a
neschopné "autoregulace" a operují s protimluvy typu "aktivní přeměna stávajících
porostů na přirozený les".
Stručně řečeno, ze všeho, co o kůrovcové
kalamitě tvrdí současné vedení parku a jeho ministerští zastánci, čiší
pevná víra, že jedině oni, lesní inženýři, dokáží onu "autoregulaci", "přirozenost"
a "stabilitu" - zkrátka dokonalý ideál - ohlídat. Jejich víra je stejně
totalitní, jako každý technokratický idealismus zavedený do praxe. A jako
všem idealistům jim téměř lze věřit,
že jim v "boji s kůrovcem" nejde o plnometry dřeva a ekonomický zisk, nýbrž
o svatou věc. S tou se ovšem pojí udržení mocenských pozic, které jako
"odborníci na les" v tomto státě zaujímají. Jak známo, hajný je lesa pán
a hajní jako celek fakticky vládnou
nad třetinou Česka. A není divu, že se z podílu na lesovládě snaží vyloučit
jakoukoli konkurenční zájmovou skupinu.
Průšvih, a co s ním
Po událostech letošního léta a podzimu
snad ani není třeba rekapitulovat rozsah Šumavského průšvihu. Stačí snad
poznamenat, že kácení různého rozsahu postihlo - nebo mělo postihnout a
nepostihlo jen díky osobní obětavosti hrstky mladých lidí označovaných
vedením parku za extrémisty - plných 69% stávající
první zóny včetně Javoří, Rokytské a Roklanské slatě, Smrčiny a Trojmezné.
Žlábkovi lesní inženýři nastolili, namísto rozšiřování a zaokrouhlování
"bezzásahových zón", kurs vedoucí k likvidaci i těch kousků divočiny, jejichž
ochranu vyhlásily dávno zesnulé generace. Navíc se nehrálo jen o Šumavu.
Ta posloužila jako vítaný precedens
pro probíhající či připravované "asanace" nejcennějších rezervací v Jeseníkách
(tam se nyní kácí i v rezervacích Praděd a Šerák-Keprník, tedy na místech
chráněných od počátku století), na Králickém Sněžníku, v Beskydech, i jinde.
Všechny tyto akce se ohánějí snahou o "obnovu samoregulace" a ke všem daly
souhlas orgány ochrany přírody, prostoupené ovšem zástupci lesnické lobby.
Zůstane-li "stabilita" nosným heslem českého
ekologického zákonodárství, a zůstane-li rozhodování o chráněných územích
na lesní půdě v rukou jediné, vnitřně disciplínované a navenek totalitní
zájmové skupiny, situace v lesních rezervacích se bude rozcházet se současnými
poznatky ochranářské biologie. Sebelépe míněné hospodaření v lesích se
z definice nemůže smířit s ne-hospodařením na rozsáhlých plochách. Přitom
právě absence hospodaření je podmínkou opravdu přirozeného vývoje lesních
rezervací (za "rezervaci" označuji každé území, jehož prvořadým účelem
je ochrana přírody, tedy i 1. zóny národních parků). Jen
v takových rezervacích lze sledovat vývoj ekosystémů, jejich regeneraci,
dynamiku, případně i zánik, jen v nich mohou ohrožené a vzácné lesní organismy
najít podmínky pro svou nerušenou existenci, jen zde může les bez lidských
zásahů přirozeně interagovat s mozaikou
mokřadů a dalších prostředí. Přiznejme si tedy, že smyslem existence a
ochrany lesních rezervací nemusí ani nemůže být jakýsi "stabilní" stav,
ať ho nazveme klimaxem, přirozeným lesem nebo jinak. Smyslem jejich ochrany
by naopak mělo být ponechání co největšího
prostoru dynamicky probíhajícícm ekologickým procesům. Ty mohou klidně
začít od "nestabilního" hospodářského lesa - příroda si s ním snadno poradí
- a měly by mít šanci působit "děj se co děj" - i kdyby nám občas nějakou
tu horu sežrali kůrovci. To si často
neuvědomují ani biologicky vzdělaní ochranáři: například J. Bláha, vedoucí
programu "Lesy" hnutí Duha, hovoří o "mnohem vyšší ekologické stabilitě"
původních společenstev. Nezbývá než dodat, že víra ve stabilitu je zvlášť
legrační, pokud uvěříme na "globální
klimatickou změnu", které se tolik bojí jak aktivisté z Duhy, tak lesničtí
"odborníci".
Velké a souvislé plochy bezzásahových
lesů jsme v Šumavském parku mohli mít. Díky vychytralosti lesáků, kteří
si po svém interpretovali třicet let staré učebnicové poučky, je nemáme.
Otázkou je, zda to vadí. Budějovický zoolog J. Zrzavý shrnul problém lapidárně:
"Buď budeme mít na Šumavě národní park s divokou přírodou, nebo tam budeme
mít hezký les. Je to o lidovém hlasování." Nezbývá, než si
tuto volbu ze dvou alternativ poctivě přiznat. Ten, kdo chce divokou přírodu,
nechť si svou touhu po ní legitimuje jinak než pseudovědeckými frázemi
o stabilitách, autoregulacích a rovnováhách, neboť ty vposledku sehrají
úlohu Hlavy XXII: jakmile se ukáže,
že stabilita není, lze jakoukoli ochranu přírody lehce torpédovat. (Kdyby
někomu vadily rezervace jinde než ve smrčinách, nepotřebuje kůrovce: na
duby se najde tracheomykóza, na buky nějaký ten bukovec.) Nechť se připraví,
že divoká příroda bude v mnohém jiná,
než jakou si ji vysnili přírodomilci minulých staletí. A konečně nechť
pochopí, že "lesní odborníci" zastávají zájmy, jež s ochranou přírody nemusí
mít nic společného. Nemusí je proto odmítat coby legitimní partnery, musí
je však pokládat nejprve za zástupce
těžařských společností a až potom za ochránce lesa.
Současně musí každý, kdo stojí o šumavskou
(či jinou) divočinu, nést důsledky před veřejností, pakliže se ukáže, že
ta žádnou divočinu nechce. V tom případě totiž není nic snazšího, než národní
park, třeba ten Šumavský, zrušit. Aspoň se tak odlišíme od zemí, které
svou přírodu chrání jen na papíře, a kterých je mezi banánovými republikami
třetího světa dost.
Martin Konvička
nar. 1969, vystud. biologii
v Olomouci, v současnosti doktorand na katedře zoologie Jihočeské university,
zabývá se evolucí a biogeografií hmyzu a konzervační biologií. Krom toho
překladatel a publicista.